06/11/2017 Ύλη συμπληρωματικής επιμόρφωσης ελεγκτικού προσωπικού ΚΤΕΟ για το έτος 2017
 Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα Γραφείο Τύπου Δελτία Τύπου
image

Δελτία Τύπου



20/09/2017

Συνεντεύξεις Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στους ραδιοφωνικούς σταθμούς: «Ράδιο Κρήτη» και «Στο Κόκκινο Κρήτης»

  • Συνέντευξη υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο «Ράδιο Κρήτη» και τον δημοσιογράφο κ. Λευτέρη Βαρδάκη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φιλοξενούμε τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη τον οποίο έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή. Υπουργέ Καλημέρα σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας, καλημέρα σε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το μισό υπουργικό συμβούλιο ή το σύνολο του υπουργικού συμβουλίου θα είναι σήμερα στην Κρήτη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα είναι οι περισσότεροι υπουργοί σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται από την κυβέρνηση, με εντολή του Πρωθυπουργού, να πάμε σε μία άλλη λογική για κάθε τομέα, μία λογική που όσον αφορά το δικό μας υπουργείο, δε θα χαράσσεται από κάποια κλειστά γραφεία στην Αθήνα το τι υποδομές θα γίνουν, το τι ανάπτυξη θέλουμε, το ποια είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση και τα πλεονεκτήματα κάθε τόπου. Ολο αυτό θα συνδιαμορφώνεται με τους φορείς της κάθε περιφέρειας την τοπική κοινωνία, με τους πολίτες, με τους εκπροσώπους τους.  Επομένως, αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό εγχείρημα. Ενα εγχείρημα που θα βάλει και τα θεμέλια για το πώς θέλουμε να προχωρήσουμε στη χώρα μας, ποια είναι η ανάπτυξη που θέλουμε: Είναι αυτό που εμείς λέμε δίκαιη ανάπτυξη και πως από εκεί και πέρα προχωράμε μαζί με τους πολίτες για να υλοποιήσουμε αυτό το σχεδιασμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατά την άποψή σας επειδή και ο δικός σας ο τομέας είναι ένας δύσκολος τομέας και με τις υποδομές και βεβαίως στην Κρήτη  απασχολούν πολλά ζητήματα, τα οποία έχουμε συζητήσει κι άλλες φορές και μαζί σας και με άλλους συναδέλφους σας, αλλά θα ήθελα έτσι να μου δώσετε λίγο την εικόνα που έχετε στο μυαλό σας κ. Σπίρτζη όσον αφορά ειδικότερα στις υποδομές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μερικά θέματα σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, πιστεύω, ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ να τα συζητήσουμε. Δηλαδή η Κρήτη, είναι μία από αυτές τις περιοχές. Μία από τις περιοχές που είναι πραγματικά ριγμένες, -το έχουμε πει πάρα πολλές φορές- σε στοιχειώδεις αναγκαίες υποδομές, που έπρεπε όλα αυτά τα χρόνια να έχουν γίνει. Με χαρακτηριστικό δε όλων, το βασικό οδικό άξονα του νησιού. Αυτό πιστεύω ότι δεν μπαίνει θέμα συζήτησης, είναι και η δέσμευσή μας για να το προχωρήσουμε. Τώρα από κει και πέρα, πολλά άλλα έργα υποδομών όπως και ιεράρχηση τους, η προτεραιότητά τους, μπορούν κάθε φορά να ρυθμίζονται και να προχωρούν από την κυβέρνηση ή τα αρμόδια όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, την περιφέρεια και τους δήμους. Μέχρι τώρα όμως, ποτέ δεν είχαμε μία τέτοια διαδικασία, μία ανοιχτή δημόσια συζήτηση για την ιεράρχηση αυτών των υποδομών και τη δέσμευσή μας σε αυτό, να εξηγήσουμε και εμείς από τη σειρά μας, ποιες είναι οι δυσκολίες και ποιοι είναι οι κανόνες για να γίνει ένα έργο, οπότε να το ξέρουν και οι πολίτες και να σταματήσει και να σπάσουμε αν θέλετε και νοοτροπίες που έχουν στηθεί όλα αυτά τα χρόνια που έχουν συνηθίσει κάποιοι..
Να ενημερώσουμε και εμείς από την πλευρά μας για τις υποδομές, για τους πόρους, για τις διαδικασίες, για τους κανόνες, ώστε να ξέρουν οι πολίτες και  να μην είναι μέσα στη λογική που  έχουν κάποιοι διαπαιδαγωγήσει την κοινωνία τόσα χρόνια, δηλαδή, να τάζει να εξαγγέλλει η κυβέρνηση και να περιμένουν οι πολίτες και να μην γίνονται ποτέ τα έργα. Εδώ πρέπει να υπάρχει δημόσια δέσμευση και λογοδοσία από όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Λοιπόν αυτή είναι η προσπάθεια που γίνεται και πιστεύω ότι είναι μία πραγματική τομή το πώς θα πάμε από εδώ και πέρα να ιεραρχήσουμε τα έργα υποδομών που πρέπει να γίνουν, και με δεσμεύσεις με συγκεκριμένους πόρους, με συγκεκριμένες διαδικασίες. Κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ στο παρελθόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κύριε Σπίρτζη θέλω να μας πείτε μία που αναφερθήκατε στο Βόρειο Οδικό ¶ξονα Κρήτης είναι ένα μεγάλο ζήτημα που απασχολεί εδώ και δεκαετίες το νησί. Και όλοι γνωρίζουμε τι σημαίνει Βόρειος Οδικός ¶ξονας. Υπάρχει ένας σχεδιασμός από την πλευρά της Κυβέρνησης και δικό σας, για να αυτός ο Βόρειος Οδικός ¶ξονας, να γίνει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος. Αυτό θα είναι τελικά; Θα γίνει πράξη; θα είναι πραγματικότητα ένας δρόμος ασφαλής ο οποίος μέσα στα 320 χιλιόμετρα που είναι γιατί προφανώς έχετε συμπεριλάβει στο σχεδιασμό και το νομό Λασιθίου που αρχικώς δεν υπήρχε. Θα είναι ένας ασφαλής αυτοκινητόδρομος 320 χιλιομέτρων από τα Χανιά από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία και πόσο εφικτό είναι αυτός ο δρόμος να υλοποιηθεί και στο Λασίθι; Διότι το Λασίθι έχει πολλές ιδιαιτερότητες το γνωρίζετε πολύ καλά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλοι οι νόμοι έχουν ιδιαιτερότητες. Και όλοι οι δρόμοι έχουν ιδιαιτερότητες. Κατά τη γνώμη μας, εμείς αυτό που έχουμε δεσμευτεί, και αυτό που κάνουμε, είναι να σταματήσουμε τον τεμαχισμό ωρίμανσης του ΒΟΑΚ, που δεν επιτρέπει, δεν επέτρεψε στην Κρήτη, να γίνει ποτέ αυτός ο δρόμος ενώ έχουν πέσει πολλά εκατομμύρια ευρώ, να μην υπάρχει μία συγκροτημένη και ολιστική αντιμετώπιση και του οδικού δικτύου αλλά και το πώς αυτό συνδέεται με την Κρήτη με τις αναπτυξιακές, τις παραγωγικές δραστηριότητες που έχει το νησί. Επομένως να ξεκινήσουμε από κει, σταματάει η λογική της τμηματικής αν θέλετε μελέτης ή υλοποίησης του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης. Αν δει κανείς εκεί που είχε χαραχτεί, είχε προγραμματιστεί να γίνει ο Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, αν πάμε να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο σχεδιασμό με αυτή τη λογική που υπήρχε τις προηγούμενες δεκαετίες, θα διαπιστώσει ότι είναι τόσα πολλά τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις, για το να απαλλοτριώσεις ξενοδοχεία κατοικίες και άλλες δραστηριότητες που θα μπει στον πειρασμό να πει αν θα πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει αυτό το έργο. Επομένως πάμε σε μία άλλη λογική, πάμε σε λογική νέων χαράξεων, νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου, έξω από κει που είχε σχεδιαστεί τις προηγούμενες δεκαετίες και για αυτό, αυτό  που προωθούμε είναι η στρατηγική μελέτη του ΒΟΑΚ προφανώς από σε όλο του το μήκος. Δηλαδή από το Καστέλι, τα Χανιά μέχρι τη Σητεία. Τώρα αν αυτή η μελέτη μπορεί ,όταν ολοκληρωθεί στο σύνολό της, να περιλάβει όλα τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου,  μπορεί δηλαδή να δώσουμε βαρύτητα, - και αυτή ήταν και η πρόταση- στους δρόμους, τα τμήματα του δρόμου που ενώνουν τους νομούς, τις πρωτεύουσες των νομών, και εκεί που έχουμε μικρότερη κίνηση, μικρότερο φόρτο, που ίσως να μην είναι και βιώσιμο το έργο, και να μη βρούμε χρηματοδότηση από στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να γίνει σε δεύτερη φάση, με δικούς μας πόρους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή εννοείται ότι από Κίσσαμο μέχρι την Ηράκλειο είναι η μελέτη θα δείξει ότι υπάρχει κυκλοφοριακός φόρτος και στο Λασίθι που ενδεχομένως μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες να έχουμε κίνηση θα δείτε Θα εξετάσετε άλλο τρόπο κατασκευής του έργου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι για κάθε τμήμα του έργου μετριέται ο κυκλοφοριακός φόρτος και από κει, στη συνέχεια, βλέπεις τη βιωσιμότητα ενός έργου και με βάση αυτό το χαρακτηριστικό, χρηματοδοτεί ή δε χρηματοδοτεί, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι λοιπόν ένα κρίσιμο θέμα, γιατί το να βγει η κυβέρνηση, ο υπουργός ή ο περιφερειάρχης και να πει: Μην ανησυχείτε εμείς εξαγγέλλουμε ότι θα τον κάνουμε όλο το δρόμο. Ναι θα το κάνουμε όλο το δρόμο. Το θέμα είναι πότε θα γίνει αυτός ο δρόμος, με ποιά ιεράρχηση θα γίνει αυτός ο δρόμος.  Και αν μπορεί κι αν έχουμε την πολυτέλεια αν θέλετε στην Κρήτη με τις συγκεκριμένες αναγκαιότητες που έχουμε και με το συγκεκριμένο φόρο αίματος που πληρώνουμε κάθε χρόνο, να πούμε, ότι δεν το κάνουμε το κύριο τμήμα αυτού του δρόμου, που είναι η συνένωση των πρωτευουσών των αντιπεριφερειών, και περιμένουμε όταν έχουμε λεφτά να τον κάνουμε. Πιστεύω ότι δεν είναι η πιο ορθόδοξη λύση και πρόταση. Αυτά πρέπει να συζητήσουμε με τους πολίτες, για να καταλάβουν και όλοι, ότι τον καιρό που υπήρχαν χρήματα, τον καιρό που μπορούσαμε να κάνουμε τέτοια έργα χωρίς να έχουμε προβλήματα στη χρηματοδότηση, δεν τα κάναμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα κύριε Σπίρτζη
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι το ένα τμήμα, το δεύτερο, που και εκεί πρέπει να βάλουμε μερικά έργα σε ιεράρχηση, είναι στους υπάρχοντες δρόμους, στο υπάρχον οδικό δίκτυο, να γίνουν παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια. Δηλαδή μέχρι την οριστική υλοποίηση του Βόρειου οδικού άξονα στο υπάρχον δίκτυο να μην έχουμε τα σημεία εκείνα τα οποία θρηνούμε κάθε χρόνο πολλούς συμπολίτες μας από τροχαία δυστυχήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Υπουργέ για να καταλάβουμε όμως. Λέτε εσείς ότι στο σχεδιασμό μέσα θα συμπεριλάβετε νέα χάραξη του Βόρειου οδικού άξονα σε πολλά σημεία του;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι σε πολύ μεγάλα τμήματα. Γιατί αν καθίσει κάποιος και μελετήσει όχι το έργο και την κατασκευή του, αλλά το έργο στο σύνολό του, δηλαδή και τις απαλλοτριώσεις μαζί, θα καταλάβει, ότι με τις δράσεις που έχουν αναπτυχθεί όλα αυτά τα χρόνια, η παλιά χάραξη, θα είναι πολύ μεγαλύτερο το κόστος επομένως και μικρότερο το τμήμα κατασκευής του δρόμου από το να πάμε σε νέες χαράξεις. Αρα οι μελετητές έχουν πολλή δουλειά να κάνουν και αυτή είναι μία δουλειά που πρέπει να γίνει με συνέπεια, με μεγάλη προσοχή για να επιλέξουμε τις βέλτιστες λύσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Τώρα όσον αφορά το αεροδρόμιο Καστελίου υπουργοί έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες σε πολύ μεγάλο βαθμό είμαστε στο στάδιο των απαλλοτριώσεων, 14 Νοεμβρίου αν δεν κάνω λάθος όπως μας έλεγε ο γενικός γραμματέας χθες, του Υπουργείου, ο κ Δέδες, έχουμε την προκήρυξη για τον μηχανικό έτσι τον ανεξάρτητο μηχανικό. Να μας δώσετε λίγο την εικόνα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως έχει υπογραφεί ο διαγωνισμός. Επομένως πολύ σύντομα θα έχουμε ολοκληρώσει τις διαδικασίες για την επιλογή του ανεξάρτητου μηχανικού και στη συνέχεια θα ολοκληρωθούν οι υπόλοιπες διαδικασίες. Εμείς πιστεύουμε ότι αρχές του χρόνου όλα τα διαδικαστικά θέματα για την ανάθεση αυτού του έργου θα έχουν ολοκληρωθεί, για να ξεκινήσουμε. Το Καστέλι όπως ξέρετε είναι ένα έργο που 15 χρόνια, είναι σαν το γεφύρι της ¶ρτας, ήταν η προκήρυξη του. Πάνω από 12, 13, 14 χρόνια όλοι εξήγειλαν τον διαγωνισμό, -για τους λόγους που όλοι καταλαβαίνουμε και το έχουμε δει και σε πολλά έργα-,  κανείς όμως δεν τολμούσε να προχωρήσει στο να γίνει ένα αεροδρόμιο που πραγματικά το χρειαζόταν ο νομός Ηρακλείου, και η Ανατολική Κρήτη. Το κάνουμε εμείς. Σε αυτούς τους καιρούς και αυτές τις συνθήκες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε ότι θα έχουμε μπουλντόζες στο Καστέλι αρχές του 2018; Έτσι όπως εξηγήσετε τη διαδικασία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μπουλντόζες δεν πιστεύω ότι θα έχουμε. Μακάρι να έχουμε. Γιατί έχει μετά ο ανάδοχος τις αδειοδοτικές διαδικασίες ή θα είναι σε περιορισμένο εύρος τα έργα αλλά νομίζω ότι μέσα στο 2018 πιστεύω μπορούμε να δούμε αυτό το έργο να αρχίσει να κατασκευάζεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα για το υπάρχον αεροδρόμιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και θα ήθελα να πω μερικά πράγματα σε σχέση με τα αεροδρόμια της Κρήτης. Όπως ξέρετε ένα μεγάλο έργο που ολοκληρώθηκε πριν λίγο καιρό είναι το αεροδρόμιο στα Χανιά το οποίο είναι ένα σύγχρονο αεροδρόμιο- και εκεί ήταν αρκετά χρόνια το έργο- και βέβαια το αεροδρόμιο της Σητείας. Θέλω όμως να σχολιάσουμε έτσι μερικά πράγματα. Δε γίνεται να συνεχίσουμε σαν κοινωνία το ίδιο βιολί. Κάναμε ένα πολύ ωραίο αεροδρόμιο στη Σητεία και δεν είχε προβλεφθεί και για αυτή την υποδομή, η σύνδεση του. Ο δρόμος δηλαδή που πηγαίνει στο αεροδρόμιο της Σητείας, στη Σητεία γενικότερα, ούτε είχε μελετηθεί ούτε είχε προβλεφθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από τον ¶γιο Νικόλαο στη Σητεία λέτε Κύριε υπουργέ γιατί αυτό είναι το πρόβλημα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό δείχνει πράγματα: Δείχνει ότι πρέπει να σταματήσουμε να κινούμαστε σε μία λογική του να κάνουμε ένα αεροδρόμιο ή μία άλλη υποδομή, χωρίς να έχουμε μία ολιστική  αντιμετώπιση των πραγμάτων, των υποδομών, των αναγκαίων υποδομών. Όπως δεν γίνεται να κάνουμε υποδομές που δεν χρειάζονται ή χρειάζονται λιγότερο από άλλα έργα που πρέπει να γίνουν και στηρίζουν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, του νησιού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή σαν ποιά εννοείτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:Η Κρήτη έχει ανάγκη από φράγματα, έχει ανάγκη από αρδευτικά έργα, έχει ανάγκη από ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των υδάτων. Αυτά είναι έργα τα οποία στηρίζουν την τοπική παραγωγή, τη μεταποίηση. Δεν μπορούμε μία ζωή να τα αφήνουμε πίσω γιατί ονειρεύονται κάποιοι ότι θα κάνουμε ένα ακόμη αεροδρόμιο. Το κάναμε το αεροδρόμιο και δεν έχουμε ούτε δρόμο να πάμε σε αυτό το αεροδρόμιο. Και δεν μπορεί να δώσει και αυτά που και η τοπική κοινωνία ευελπιστεί ότι θα δώσει, ή αν θέλετε, αυτά που έταζαν κάποιοι ότι θα δώσει και προφανώς διαψεύστηκαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα εσείς θεωρείτε σημαντικό να δημιουργηθούν υποδομές οδικές  και στο Λασίθι, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν γιατί όταν λέμε για ΒΟΑΚ και περνάει μέσα από τον οικισμό τη Παχιάς ¶μμου καταλαβαίνουμε όλοι ότι αυτός δεν είναι ο δρόμος αυτός, δεν είναι εθνική οδός.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το ένα είναι αυτό αλλά ξέρετε Το Λασίθι είναι πολύ ταλαιπωρημένο και θα έπρεπε να γραφτεί σε βιβλίο, για το το πως  να μη γίνονται έργα γενικότερα.  Πολλά παραδείγματα υπάρχουν στο Λασίθι. Το Λασίθι έχει δέκα χρόνια, ίσως και παραπάνω, ένα έργο που είναι σε εξέλιξη που είναι μία γέφυρα, όχι μεγάλη γέφυρα στο Χαμέζι που είναι ένα από τα θαύματα του παλαιοκομματισμού στο πως έκανε έργα.
Δηλαδή όπως γνωρίζετε, έχει κατασκευαστεί η μισή γέφυρα, έχουν βγει έκπτωτοι δύο τρεις εργολάβοι έχουν πεθάνει οι μελετητές και οι επιβλέποντες  και  η μισή γέφυρα που κατασκευάστηκε,  πιθανόν να έχει και στατικό πρόβλημα. Αυτό πραγματικά είναι μία διεθνής πρωτοτυπία, πρέπει να γραφτεί ως φωτεινό παράδειγμα του παλαιοκομματισμού. όπως και οι υπόλοιποι δρόμοι: Ο δρόμος για την Μεσσαρά που όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε ολοκληρωθεί και που επιτέλους, έχει μπει στην τελική ευθεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το νότιο οδικό άξονα υπάρχει σχεδιασμός κύριε Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Πρέπει να γίνει ο Νότιος οδικός άξονας; έχει γίνει μία μελέτη αναπτυξιακή αν η Νότιος Κρήτη πρέπει να συνεχίσει το μοντέλο της Βόρειας Κρήτης; το θέλουμε; το θέλει η Κρήτη αυτό;  θέλει δηλαδή η Νότιος Κρήτη να καταστρέψει αυτό που έχει μέσω ενός στρεβλού οδικού δικτύου; ή θα ήταν προτιμότερο στη Νότιο Κρήτη να κάνουμε κάθετους άξονες στον βόρειο οδικό άξονα. Αυτά ξέρετε είναι θέματα που δεν μπορεί να συζητιούνται στο πόδι και να παίρνονται οι αποφάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τεθούν  στο συνέδριο αυτά τα ζητήματα Κύριε υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως και αν μη τι άλλο, πρέπει να αποφασιστεί η διαδικασία μελέτης και εξέτασης αυτών των πραγμάτων και από τους φορείς.  Να τα μελετήσουν και να τα συζητήσουν με την τοπική κοινωνία για να καταλήξουμε με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς τι σχεδιασμό και σε βάθος χρόνου ποια ιεράρχηση έργων έχουμε. Το ξαναλέω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει μία ερώτηση πολλοί ακροατές τώρα επικοινωνούν με το ράδιο Κρήτη και ζητούν να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για αυτό που είπατε με την νέα χάραξη για τον ΒΟΑΚ θα μας το διευκρινίσετε λίγο υπουργέ; δηλαδή λέτε θα είναι περισσότερο το κόστος απαλλοτριώσεων Στο υφιστάμενο κομμάτι του ΒΟΑΚ οπότε πάμε σε μία νέα χάραξη πιο βόρεια των παραλιών της Κρήτης από αυτό το δρόμο που υπάρχει τώρα; Αυτό εννοείτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια. Τις μέρες αυτές που θα είμαστε κάτω, πάμε μία βόλτα μαζί να δούμε την παλιά χάραξη και να δούμε πόσα ξενοδοχεία πρέπει να γκρεμίσουμε στην Κρήτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα αυτό είναι ένα νεότερο στοιχείο το οποίο δεν γνωρίζαμε ότι υπήρχε μέσα στο σχέδιό σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάμε μία βόλτα από το Ηράκλειο μέχρι τα Χανιά να δούμε πόσες δραστηριότητες Κρητικών, πόσες κρητικές εταιρείες πρέπει να διαλύσουμε για να φτιάξουμε τον Βόρειο Οδικό ¶ξονα. Και να πάμε μετά επίσης μαζί, να δούμε τις αξίες και πόσο θα απαλλοτριώσουμε, με τι αξίες θα απαλλοτριώσουμε αυτές τις επιχειρήσεις, χωρίς να καταστρέψουμε τον κόσμο, που τον καταστρέφουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια τμήματα θα εξαιρεθούν κ. Σπίρτζη από αυτό τον σχεδιασμό που κάνετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά δεν είναι θέματα ούτε του υπουργού ούτε της κυβέρνησης. Αυτό είναι θέμα των μελετητών, του Υπουργείου, των Υπηρεσιών, του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Να καθίσουν να δουν τις βέλτιστες τεχνικές λύσεις και για να έχουμε ένα καλύτερο οδικό δίκτυο και να έχουμε και τη βέλτιστη αξία για την υλοποίηση αυτού του δικτύου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν ο δρόμος στο Λασίθι ο ΒΟΑΚ , τον οποίον λέτε ότι θα συμπεριλάβετε και την Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς όχι μόνο το Λασίθι και το οδικό τμήμα μετά τα Χανιά
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν δεν είναι εφικτό να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ο ΒΟΑΚ. Υπάρχουν άλλοι τρόποι για να κατασκευαστεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν, αλλά δεν υπάρχουν στην περίοδο που διανύουμε σήμερα
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα λέτε ότι θα συμπεριληφθεί στη μελέτη αλλά και το τμήμα αυτό ίσως καθυστερήσει μέχρι να εξευρεθούν οι απαραίτητοι πόροι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, αυτό θα έχει να κάνει με τη χρηματοδότηση που θα μας δώσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα, με τη μελέτη που θα γίνει με το αν είναι βιώσιμο το έργο, με τις εκπτώσεις αν θέλετε που θα δοθούν για την υλοποίηση του έργου. Αλλά πιστεύω, ότι είναι μία συζήτηση που δεν θα εξαντληθεί αυτές τις μέρες, αν δεν θέλουμε να λέμε στους Κρητικούς και στους Έλληνες πολίτες ψέματα και να πηγαίνουμε να παίζουμε διάφορα, που είναι μία λογική που είχαμε στο παρελθόν. Εμείς ότι λέμε, προσπαθούμε με συνέπεια να το υλοποιήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κλείνοντας κ. Σπίρτζη είπατε για τα φράγματα για τον γενικότερο σχεδιασμό αναπτυξιακό του νησιού, είπαμε ότι είναι οι δρόμοι το αεροδρόμιο Καστελίου δεν μου είπατε για το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης βέβαια τι προγραμματίζετε να κάνετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω αλλά πριν πάμε στο Καζαντζάκης επειδή μιλάμε για το Λασίθι, ένα από τα έργα που χρειάζεται το Λασίθι και δεν γίνεται συζήτηση, είναι τα  αρδευτικά έργα στο οροπέδιο του Λασιθίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε ασχοληθεί πολλές φορές με τα αρδευτικά έργα και είναι και ένα πρόβλημα τώρα χρηματοδότηση αυτών των έργων και με τη σήραγγα που είναι να κατασκευαστεί, υπάρχει αντίδραση από τον Δήμο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκεί λοιπόν πρέπει να γίνει μία συζήτηση για το τι κάνουμε με τα αρδευτικά έργα στο οροπέδιο στο Λασίθι.  Δεν έχουμε δυστυχώς άπειρους οικονομικούς πόρους για να τα χρηματοδοτήσουμε όλα φέτος και του χρόνου, και να ξεκινήσουν τα έργα. Αυτό λοιπόν δεν πρέπει και οι φορείς του Λασιθίου να το δουν και εκείνοι να πουν την άποψη τους και τι προτεραιότητα δίνουν; Δυστυχώς είμαστε μία χώρα που βγαίνει από την κρίση, με πολύ μεγάλες θυσίες του ελληνικού λαού και δεν έχουμε ούτε τη χρηματοδότηση από τους δικούς μας εθνικούς πόρους για να πούμε ότι έχουμε αναγκαιότητα  35 δις έργα σε όλη τη χώρα και πάμε και τα ξεκινάμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σαφές αυτό που λέτε και νομίζω το καταλαβαίνουμε όλοι, να μας πείτε λίγο για το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης θα τα πούμε και κάτω αναλυτικά, έχει ξεπεράσει είναι αλήθεια τα όρια του, στη λειτουργία του. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί πλέον να φιλοξενήσει το πλήθος των επιβατών που εξυπηρετεί κάθε χρόνο. ¶ρα αυτή τη χρονιά προχωράμε στην αναβάθμιση των αρχικών εγκαταστάσεων του, μη με ρωτήσετε ποιες είναι αυτές οι εγκαταστάσεις για να έχουμε να πούμε και κάτι στο Συνέδριο που θα κάνουμε.  Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητα του θα είναι διαφορετική, η ποιότητα της εξυπηρέτησης θα είναι διαφορετική στο σύνολο του αεροδρόμιου, για να καλύψει μέχρι και για τα επόμενα πέντε πεντέμισι χρόνια μέχρι την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Πρέπει όμως να κατατεθούν οι απόψεις όλων για την αξιοποίηση του αεροδρομίου, του παλιού αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης, όταν ξεκινήσει το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα το πώς θα αξιοποιηθεί μετά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκεί δεν πρέπει να ζήσουμε ξανά μία ιστορία σαν το Ελληνικό. Δηλαδή να γίνει ένα νέο αεροδρόμιο, να έχουμε μία πολύ ωραία και μεγάλη έκταση που μπορεί να φιλοξενήσει πολλές δράσεις, αναπτυξιακές, τουριστικές και  άλλες,  και να περιμένουμε παρά πολλά χρόνια και να έχουμε μία περιοχή που είναι απαξιωμένη και που δεν δίνει στην τοπική κοινωνία αυτό που οφείλει να δώσει και πρέπει να δώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ κλείνοντας επειδή τις τελευταίες μέρες έχει γραφτεί και υπάρχει πληροφόρηση αυτή, ότι για τα 2 δισεκατομμύρια που θα πει αύριο Πρωθυπουργός όσο αφορά το νησί μας. Ισχύει αυτό ότι θα εξαγγείλει ο κ. Τσίπρας έργα 2 δις συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά θα τα πει ο πρωθυπουργός που έχει έτσι και μία ιδιαίτερη επιμέλεια και αγάπη για το νησί. Είναι βουλευτής Ηρακλείου και είναι με δική του αν θέλετε επιμέλεια το να μας σπρώχνει να κάνουμε όσο δυνατόν περισσότερη δουλειά για το νησί και τον σχεδιασμό των υποδομών και όλων των υπολοίπων δράσεων που θα συζητήσουμε κάτω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε υπουργέ ευχαριστούμε για την συνέντευξη. Να είστε καλά.

  • Συνέντευξη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοσταθμό «Στο Κόκκινο Κρήτης»

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι αλήθεια οι υποδομές, το βασικότερο στοιχείο ανάπτυξης για ένα νησί τουριστικό όπως είναι η Κρήτη;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα έλεγα όχι. Θα έλεγα όχι γιατί δεν είναι σωστό η Κρήτη να είναι απλώς ένα τουριστικό νησί, κι εκεί να βάζουμε τελεία. Επομένως οι υποδομές μας θα πρέπει να είναι τέτοιες που να μη στηρίζουν ένα κλάδο, αλλά να αντιμετωπίζουν ολιστικά την ανάπτυξη κάθε περιοχής και ιδιαίτερα της Κρήτης.
Επομένως να στηρίζουν και την παραγωγική ανασυγκρότηση, τη δίκαιη ανάπτυξη που εμείς υπηρετούμε, αλλά πάντα σε συνεννόηση, σε διάλογο και συναπόφαση με τις τοπικές κοινωνίες. Με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με παραγωγικούς φορείς κάθε περιοχής προκειμένου οι ίδιοι οι φορείς, η ίδια η κοινωνία να εκφράζει την άποψή της, να γίνει ο διάλογος και για την ιεράρχηση ποιων έργων πρέπει να δώσουν προτεραιότητα, αλλά και για το ποια έργα είναι αναγκαία να γίνουν.
Επομένως δεν είναι μόνο ο τουρισμός. Ό,τι σχεδιάσουμε και ό,τι πάμε να υλοποιήσουμε πρέπει να αντιμετωπίζει όλες τις δραστηριότητες του νησιού, όλες τις δραστηριότητες που θέλουν να αναπτυχθούν στο νησί και δεν έχουν αναπτυχθεί. Αλλά  και σε κάθε κλάδο, όπως ο τουρισμός επίσης έχουμε αβεβαιότητες. Είναι  άλλο ο τουρισμός που έχει αναπτυχθεί στο βόρειο κομμάτι της Κρήτης και άλλο ο τουρισμός που έχει αναπτυχθεί στο νότιο κομμάτι της Κρήτης. Κι αυτά πρέπει να τα λάβουμε υπόψη μας στο σχεδιασμό των υποδομών.
¶ρα οι υποδομές, ναι είναι σημαντικό, αλλά πρέπει να προηγηθεί μια συζήτηση για το πού το πάμε. Για το ποιους τομείς θέλουμε να αναπτύξουμε και να εντάξουμε και τις υπόλοιπες υποδομές που κατασκευάζουμε, σε αυτό το σχεδιασμό. 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ζητούμενο αλήθεια του συνεδρίου που ξεκινάει σήμερα το απόγευμα, ποιο πιστεύετε ότι πρέπει να είναι;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό ακριβώς. Δηλαδή οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι τοπικοί φορείς, οι κοινωνικοί φορείς, οι παραγωγικοί φορείς, οι πολίτες, πρέπει να συμμετέχουν σε μια συζήτηση και για να ενημερώσουν για τις ανάγκες και για τις κοινωνικές και για τις παραγωγικές, αλλά και για να ενημερωθούν για το τι μπορούμε να κάνουμε. Οπότε να υπάρχει μια αμφίπλευρη ενημέρωση. Αυτό ξέρετε πολεμά και τις νοοτροπίες του παλαιοκομματισμού και του παρελθόντος, το να μην έρθουν δηλαδή ο υπουργός Υποδομών, ή ο περιφερειάρχης, ή ο δήμαρχος να εξαγγέλλουν έργα που δεν γίνονται ποτέ. Ή να ωριμάζει κομμάτια έργων χωρίς να έχουμε ενιαία προσέγγιση και σχεδιασμό για το σύνολο του  έργου.
Στην Κρήτη έχουμε πολλά τέτοια παραδείγματα. Και γι’ αυτό είναι ένα νησί αδικημένο σε υποδομές και ένα νησί που αν συνεχίσουμε στην ίδια λογική του παλαιοκομματισμού, δεν θα ολοκληρώσει ποτέ τις υποδομές του.
Αν δείτε το βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, όταν αναλάβαμε, κανείς δεν ήξερε ποια τμήματα έχουν μελετηθεί, ποια έχουν ανατεθεί προς μελέτη, ποια δεν τα έχει δει κανείς ποτέ. Θα  δείτε μεγάλα φωτεινά παραδείγματα, που πρέπει να γραφτούν αυτά τα πράγματα, να έχουν γίνει γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί οι μισές και έχουν στατικό πρόβλημα και εκκρεμεί αυτό πολλά χρόνια, με τρεις εργολάβους έκπτωτους, με τις υπηρεσίες να έχουν αλλάξει, με τους μελετητές να μην είναι πια στη ζωή. Αυτά  είναι παραδείγματα που δείχνουν το πώς σχεδιάζονταν και πώς υλοποιούνταν τα έργα υποδομών στην Κρήτη και γενικότερα στη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί γινόταν έτσι κ. Υπουργέ;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γινόταν έτσι γιατί είχαμε ένα σύστημα, ένα θεσμικό πλαίσιο που επέτρεπε να γίνονται έτσι. Γιατί στην ανάγκη του παλαιοκομματισμού να εξαγγείλει και να τάξει έργα, τίποτα δεν ήταν σωστά μελετημένο.
Δείτε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το δρόμο για τη Μεσαρά. Αυτό είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μεγάλη αμαρτία και μεγάλη πληγή εδώ για το Νομό Ηρακλείου ο δρόμος για τη Μεσαρά.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Μια μελέτη που ήταν άθλια και δυο εργολαβίες οι οποίες δεν ανταποκρίνονταν στις πραγματικές ανάγκες του έργου. Οπότε έπρεπε να ολοκληρωθεί με τρίτη εργολαβία και ξέρετε πολύ καλύτερα από εμένα, τι έχει κοστίσει αυτό και στη λειτουργία και στην ανάπτυξη της περιοχής, κυρίως όμως σε ανθρώπινες ζωές και στην ασφάλεια.
Αυτά δεν μπορούν να συνεχιστούν κατά τη γνώμη μου να γίνονται. Έχουμε βελτιώσει πάρα πολλά θέματα στο θεσμικό πλαίσιο. Δεν μπορεί πλέον να ξεκινήσει ο διαγωνισμός ενός έργου αν δεν έχουμε απαλλοτριώσεις, εάν δεν έχουμε ολοκληρωμένες μελέτες, αν δεν έχουμε δεσμευμένους πόρους για να υλοποιηθεί το έργο.
Πιστεύω ότι αυτά είναι σε μια κατεύθυνση εξορθολογισμού και διαφάνειας της χώρας. Το σύστημα πλέον των διαγωνισμών είναι ηλεκτρονικό σύστημα στην πλειοψηφία των διαγωνισμών. Και σύντομα θα είναι σε όλους. Αυτά δείχνουν ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα έργα με λιγότερα χρήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, χρόνια τώρα εδώ μιλάμε στην Κρήτη για τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης. Στοιχίζει βέβαια και ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο. Τι σκοπεύετε να κάνετε, αλήθεια, γι’ αυτό τον εθνικό κατ’ επίφαση δρόμο της Κρήτης με το δεδομένο ότι δεν υπάρχουν πόροι;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης είναι επίσης μια ιστορία εξαγγελιών και μόνο εξαγγελιών. Δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ στο σύνολό του. Εμείς αυτό προκρίνουμε. Προκρίνουμε δηλαδή να γίνει μια ολοκληρωμένη μελέτη από το Καστέλι Χανίων μέχρι και τη Σητεία, οπότε να συνδυαστεί αυτός ο δρόμος με όλες τις δραστηριότητες που υπάρχουν στο νησί και σε όλους τους νομούς, σε όλες τις περιφέρειες.
Να ξέρουμε λοιπόν τι, πού, γιατί περνάει ο δρόμος και με τι συνδέεται. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι στην αντίθετη λογική από αυτό που γινόταν μέχρι σήμερα. Κάνουμε δηλαδή το αεροδρόμιο στη Σητεία και δεν έχει δρόμο να συνδεθεί. Αυτό είναι μια άλλη αντίληψη και λογική και πρέπει με ειλικρίνεια, με αλήθεια, να ξέρουν όλοι τις δυνατότητες που έχει η χώρα, το πώς χρηματοδοτούνται τα έργα και από πού και με ποιους όρους και κανόνες.
Δηλαδή για να γίνει ένα οδικό δίκτυο, ένας δρόμος, ή μια άλλη υποδομή, από τη στιγμή που δεν έχουμε δικά μας χρήματα και θα δανειστούμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα συνεισφέρουν και ιδιώτες, πρέπει να ξέρουν όλοι ότι αυτό το έργο πρέπει να είναι βιώσιμο.
        Προφανώς οι μελέτες βιωσιμότητας θα δείξουν ότι τα ακραία, πιθανά, τμήματα του αυτοκινητοδρόμου δεν θα είναι βιώσιμα. Αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε και πρέπει να ξέρουν οι πολίτες για ποιο λόγο θα προηγηθούν κάποια τμήματα και κάποια άλλα, στην κατασκευή, θα πάνε σε δεύτερο χρόνο. Από πού θα βρεθούν τα χρήματα στο δεύτερο χρόνο που θα υλοποιηθεί και πώς θα έχουμε την υλοποίηση ολοκληρωμένων έργων. Ώριμων έργων με απαλλοτριώσεις, χωρίς να πληρώνουν οι πολίτες αποζημιώσεις σε 10ετίες καθυστερήσεων χωρίς λόγο.
Και βέβαια πρέπει να δούμε, επειδή πάλι έχουμε περιορισμένους πόρους, ποια είναι η ιεράρχηση των έργων που ενδιαφέρουν την Κρήτη και την κάθε περιοχή. Δηλαδή δίνουμε προτεραιότητα στο να κάνουμε ένα μικρό δρόμο, ένα φράγμα, την αναβάθμιση ενός λιμανιού.
 Αυτός είναι και ο λόγος που πιστεύω ότι έχει ιδιαίτερη αξία αυτό το συνέδριο που γίνεται σε κάθε περιφέρεια και ιδιαίτερα στην Κρήτη, για να δούμε μαζί με την τοπική κοινωνία, μαζί με τους κατοίκους της Κρήτης, με τους επιχειρηματίες της Κρήτης, με το λαό της Κρήτης και τις κοινωνικές ανάγκες που έχει, ποια είναι η ιεράρχηση των υποδομών που πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα, ποιες πρέπει να ωριμάσουν και να σχεδιάσουμε μεσοπρόθεσμα, και ποιες για αργότερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, είπατε το έργο, ο βόρειος οδικός άξονας θα γίνει σε δυο φάσεις. Δεν σας φοβίζουν οι αντιδράσεις ενδεχομένως που θα προκύψουν από τα σημεία του δρόμου που θα γίνουν σε δεύτερη φάση; Και φαντάζομαι ότι αυτό μπορεί να είναι ο νομός Λασιθίου, ο οποίος ήδη αυτή τη στιγμή αντιδρά…
ΧΡ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν νομίζω ότι θα είναι ο Νομός Λασιθίου. Και αυτό σε κάθε περίπτωση δεν είναι δουλειά ούτε του Υπουργού, ούτε πολιτικό θέμα είναι να κινητοποιηθεί ένας νομός, ή μια τοπική κοινωνία για το τι θα έχει προτεραιότητα και τι όχι, εκτός κι αν θέλουμε να κινηθούμε στη λογική που κινούνταν όλα αυτά τα χρόνια οι προηγούμενες κυβερνήσεις και δεν γίνονταν τα έργα.
Δηλαδή να κατέβει ο Υπουργός, η κυβέρνηση και να πει και δρόμο θα σας κάνουμε και ….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αεροδρόμιο θα σας κάνουμε.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και θάλασσα θα σας φέρουμε… Και να μην γίνει ποτέ. Πρέπει οι πολίτες να ξέρουν την αλήθεια, πώς γίνονται τα έργα, με ποιους πόρους, ποιος είναι ο σχεδιασμός και ποιες είναι οι διαδικασίες. Δηλαδή αυτό που λέμε ότι θα ωριμάσουμε όλο το βόρειο άξονα της Κρήτης από το ένα άκρο μέχρι το άλλο, σημαίνει ότι δεν υπάρχει κάποια  διάθεση να μείνει καμία περιοχή της Κρήτης έξω από το ΒΟΑΚ.
        Και βέβαια να μην έχουμε και μια λογική από το να κάνουμε ανά 5 ή ανά 3 ή ανά 10 χιλιόμετρα μια μελέτη και μια υλοποίηση στη συνέχεια, μετά από 10 χρόνια, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Να σας πω λίγο τις συνέπειες από τη δεκαετία του ’60 και του ’70 που ξεκίνησε όλη αυτή η ιδέα του βόρειου οδικού άξονα.
        Οι συνέπειες είναι, στην παλιά χάραξη, να έχουν αναπτυχθεί τέτοιες δραστηριότητες, που σήμερα η απαλλοτρίωση των εκτάσεων αυτών, να κοστίζει πολύ περισσότερο στο σύνολο του έργου, από το να πας σε νέα χάραξη, σε πολλά κομμάτια. Διότι έχουν χτιστεί ξενοδοχεία, άλλες δραστηριότητες οι οποίες πρέπει ν’ απαλλοτριωθούν για ν’ ανοίξει ο δρόμος.
Αυτό λοιπόν δείχνει και το μέγεθος, αν θέλετε, της υποκρισίας που κάποιοι είχαν όταν εξήγγειλαν ότι θα γίνει ο ΒΟΑΚ με ποια λογική; Και  κομμάτι-κομμάτι.  Λοιπόν, θέλουμε να εγκαταλείψουμε σαν κοινωνία αυτού του είδους τις πρακτικές, αυτού του είδους τις λογικές, θέλουμε να εγκαταλείψει ο πολιτικός κόσμος τα ψέματα.
Πρέπει να υπάρχει λογοδοσία, πρέπει να λέμε τί μπορούμε να κάνουμε και να προσπαθούμε να το κάνουμε στο βέλτιστο χρόνο και με το μικρότερο δυνατό κόστος χωρίς να έχουμε εκπτώσεις στην ποιότητα και να το κάνουμε αυτό όμως. Όχι  να το εξαγγέλλουμε και να μη γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Διόδια θα υπάρξουν σ’ αυτό το βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, έχουμε δεσμευτεί ότι οι Κρητικοί δε θα πληρώνουν διόδια και δε θα πληρώνουν διόδια γιατί και η Κρήτη και η νησιωτική Ελλάδα πρέπει με κάποιο τρόπο να έχει αυτό που λέμε ένα μεταφορικό ισοδύναμο. ¶ρα και για τα προϊόντα και για τους κατοίκους δεν πρόκειται να πληρώνουν διόδια.
Αυτό που μπορεί να εξεταστεί ως σενάριο είναι οι επισκέπτες της Κρήτης, να παίρνουν μία κάρτα για το χρονικό διάστημα που θα μπορούν να κυκλοφορούν στους δρόμους του νησιού. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα και δεν αφορά τους κατοίκους της Κρήτης και τις δραστηριότητές τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ξέρω βέβαια αν έχετε κυκλοφορήσει στο νησί μας με αυτοκίνητο, φαντάζομαι ότι έχετε δει σε τί κακά χάλια είναι ορισμένα σημεία του επαρχιακού δικτύου του νησιού.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, αυτός είναι και ο λόγος που έχουν εγκριθεί δύο έργα συνολικής αξίας 25 εκατομμυρίων για τη βελτίωση αυτών των τμημάτων και της οδικής ασφάλειας στο υπάρχον οδικό δίκτυο. Είναι  από τους χειρότερους δρόμους που έχουμε, πληρώνουμε βαρύ φόρο αίματος κάθε χρόνο και δεν είναι μόνο η οδική συμπεριφορά, είναι και αυτή, αλλά είναι πολύ μεγάλο κομμάτι των υποδομών του δικτύου που είναι άθλιο και χρήζει σε πολύ συγκεκριμένα σημεία αναβάθμισης και μεγάλης παρέμβασης.
Γι’ αυτό και μέχρι να ολοκληρώσουμε το στόχο μας, το όραμα, την αναγκαιότητα που έχει η Κρήτη, το βόρειο οδικό άξονα, θα γίνουν αυτά τα έργα για να βελτιωθεί έτσι κι αλλιώς το υπάρχον οδικό δίκτυο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ ένα άλλο θέμα που είχε γίνει παλαιότερα ανέκδοτο εδώ στην Κρήτη καθώς το συζητούσαμε χρόνια, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το είχαν εξαγγείλει πολλοί Πρωθυπουργοί αυτό το περιβόητο αεροδρόμιο..
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ήταν σαν το μετρό της Θεσσαλονίκης, ήταν ένα τέτοιο έργο υποδομής, σαν το μετρό της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι τέτοιο ήταν. Έχει μπει φαίνεται σ’ ένα καλό δρόμο. Τί προβλέπετε από δω και πέρα; Τί προβλέπει από δω και πέρα το χρονοδιάγραμμα ώστε να βλέπουμε να μπαίνουν οι μπουλντόζες εκεί στο Καστέλι;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το χρονοδιάγραμμα είναι ότι μέχρι το Νοέμβριο, μέσα στη χρονιά θα έχουμε ολοκληρώσει το διαγωνισμό για τον ανεξάρτητο Μηχανικό που προβλέπεται στη σύμβαση, αρχές του χρόνου θα έχουμε ανάδοχο οριστικό και όχι προσωρινό, επομένως θα ξεκινήσουν  στη συνέχεια οι αδειοδοτικές διαδικασίες και οι εργασίες.
¶ρα, πιστεύουμε ότι για «ελαφριές» εργασίες το α’ εξάμηνο του 2018 και για «βαρύτερες», για πιο «χοντρά» έργα υποδομής, μέσα το 2018 θα έχει ξεκινήσει το έργο.
Έχει όμως αξία να τονίσουμε πώς έγινε ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο στο Καστέλι και τί περιλαμβάνει:
Έγινε ο διαγωνισμός όταν υπήρχαν πολλές αντιδράσεις για να μη γίνει για μια ακόμη φορά και ν’ αναβληθεί, και δε μιλάω για τον προβληματισμό που έχουν ομάδες συμπολιτών μας στην Κρήτη, μιλάω για συμφέροντα που δεν ήθελαν να γίνει το αεροδρόμιο στο Καστέλι
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιους εννοείτε κ. Υπουργέ;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ανταγωνιστές. Διαφόρους ανταγωνιστές που σε κάθε έργο υποδομής που θέλει η χώρα να κάνει, υπάρχουν και φωνές που θίγονται τα συμφέροντά τους και δε θέλουν να υλοποιηθεί, άρα προσπαθούν ν’ αναβληθούν οι διαγωνισμοί.
Το δεύτερο είναι ότι σύμφωνα με αυτά που βρήκαμε, η τοπική κοινωνία θα έπαιρνε 0,5% ανταποδοτικά οφέλη και το πήγαμε στο 2,5%. Το τρίτο είναι ότι το ελάχιστο ποσοστό του Δημοσίου που μπήκε στο διαγωνισμό είναι το 45% ενώ προβλεπόταν πολύ χαμηλότερα, άρα υπήρχαν και άλλοι λόγοι που κάποιοι ήθελαν ν’ αναβληθεί αυτός ο διαγωνισμός.
Το  τέταρτο που είναι πολύ σημαντικό, είναι το πώς αξιοποιείται αυτό το 2,5% των ανταποδοτικών στην τοπική κοινωνία. Ότι  προβλέπεται να υπάρχει Αρχιτεκτονική Επιτροπή και να υπάρχει ένα αεροδρόμιο χαμηλής ενεργειακής στάθμης, να μην είναι ενεργοβόρο δηλαδή. Ότι προβλέπονται οι οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου μέσα στο ίδιο έργο και βεβαίως προβλέπεται να υπάρχει ένας χώρος που θα είναι για την τοπική κοινωνία, θα είναι ένας εκθεσιακός χώρος για τις δραστηριότητες των κρητικών εταιρειών και της Κρήτης.
Αυτά δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο αεροδρόμιο, δεν υπήρχαν ούτε στη φαντασία των προηγούμενων διαγωνισμών που δε γίνονταν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και βέβαια θα βρουν δουλειά εκατοντάδες άνθρωποι σ’ αυτό το αεροδρόμιο, να μην το ξεχνάμε και αυτό.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι γεγονός και για να συμπληρώσω το θέμα των αεροδρομίων, στο Ηράκλειο, πρέπει από τώρα, κατ’ αρχάς να πούμε ότι θα υπάρχουν κάποια έργα συμπλήρωσης των εγκαταστάσεων στο υπάρχον αεροδρόμιο..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο «Νίκος Καζαντζάκης»;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στο «Νίκος Καζαντζάκης», γιατί έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα όριά του, αλλά ταυτόχρονα μ’ αυτό πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα μια συζήτηση για το τί θα γίνει το παλιό αεροδρόμιο όταν με το καλό είναι έτοιμο το αεροδρόμιο του Καστελίου για να μην ξαναζήσουμε ό,τι ζήσαμε στην Αθήνα με το Ελληνικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν κάποια σχέδια κ. Υπουργέ;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και με τις ευθύνες που έχουν σήμερα αυτοί που φωνάζουν γιατί δεν τρέχει το Ελληνικό. Δηλαδή η παράνοια είναι ότι οι άνθρωποι που φωνάζουν για το Ελληνικό, για πάνω από 10 χρόνια το είχαν ως τόπο απόθεσης σκουπιδιών και άλλων πραγμάτων. Είναι τρομερό.
Για να μην το ζήσουμε λοιπόν αυτό στην Κρήτη, από τώρα πρέπει να ξεκινήσουμε τη συζήτηση και το σχεδιασμό για το τί θα γίνει το παλιό αεροδρόμιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ υπάρχει πρόταση από την πλευρά του Υπουργείου σας γι’ αυτό το αεροδρόμιο, για το τί θα γίνει μετά;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Υπουργείο και όλη η κυβέρνηση, για να καταλήξει σε μια πρόταση, έχει τη βούληση να συζητήσει πρώτα με την Κρήτη, με το Ηράκλειο. Η άλλη λογική που υπήρχε στο παρελθόν, ήταν να συζητάει με συγκεκριμένα συμφέροντα και να προωθεί συγκεκριμένα συμφέροντα. Δεν το κάνουμε αυτό. Επομένως γι’ αυτό γίνεται και το συνέδριο κάτω, όλοι οι φορείς να πάρουν τις δικές τους ευθύνες, να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις, να είναι δημόσιος αυτός ο διάλογος και να παίρνει κι ο καθένας τις ευθύνες που του αναλογούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ρωτάω κ. Υπουργέ γιατί έχουμε εδώ μια πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες, η οποία δυστυχώς σαπίζει μέσα στο χρόνο και κανείς τελικά δεν αξιοποίησε ένα από τα μεγαλύτερα και καλύτερα φιλέτα στο νομό Ηρακλείου και στην Κρήτη ολόκληρη, στα βόρεια παράλια, που ξέρετε βέβαια την Αμερικανική Βάση.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το γνωρίζω. Και πιστεύω ότι και τέτοιοι χώροι σε όλη την Ελλάδα, είναι χώροι οι οποίοι πλέον μπαίνουν σ’ ένα σχεδιασμό. ¶λλοι   δίνονται στις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα όταν έχουμε μεγάλα αστικά κέντρα που είναι επιβαρυμένα και περιβαλλοντολογικά και το αστικό περιβάλλον θέλει κάποιες δράσεις ανάταξής του και για να υπάρχουν ελεύθεροι χώροι και άλλοι που μπορούν ν’ αξιοποιηθούν, ένα μέρος σε κοινωνικές δραστηριότητες και ένα άλλο μέρος σε εμπορικές δραστηριότητες, σε μεταποιητικές δραστηριότητες. Αυτά όμως, το πώς θ’ αξιοποιηθεί το κάθε τι, πρέπει η τοπική κοινωνία να έχει τον κύριο λόγο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αυτό είναι το βασικότερο και το καλύτερο βέβαια για το νομό Ηρακλείου. Είχε βέβαια και τον πρώτο λόγο στην πρώην Αμερικανική Βάση, δυστυχώς δεν έκανε τίποτε η τοπική κοινωνία μεταξύ μας τώρα, αλλά τέλος πάντων.
Όταν έμαθαν οι οδηγοί ταξί και οι ιδιοκτήτες ταξί ότι θα έχουμε αυτή τη συζήτηση, κατ’ αρχήν μου ζήτησαν να σας ευχαριστήσω για το νόμο που κατεβάζετε λέει για την Uber. Τί προβλέπει αλήθεια αυτός ο νόμος και είναι τόσο ευχαριστημένοι οι ταξιτζήδες εδώ στο Ηράκλειο;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτός ο νόμος προβλέπει με δυο λόγια, ότι δε μπορεί ένας αυτοκινητιστής που είναι στη χώρα μας, που πληρώνει Εφορία, που πληρώνει Ασφαλιστικά Ταμεία, που έχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για το επάγγελμά του -δεν είναι ελαφρύ αυτό το πλαίσιο- ν’ ανταγωνίζεται εταιρείες που δεν ξέρουμε πού έχουν έδρα, ποιοι τις εκπροσωπούν, ποιοι δουλεύουν γι’ αυτή την εταιρεία, μέσω ποιων καναλιών πληρώνεται αυτή η εταιρεία και ποιοι είναι οι συνεργάτες της.
Δε μπορεί δηλαδή να υπάρχουν δύο μέτρα και δυο σταθμά για ομοειδή αντικείμενα, επειδή υπάρχουν γκρίζες ζώνες στη νομοθεσία. Η Uber με το άλλοθι ότι νοικιάζει αυτοκίνητα με οδηγό, καταστρατηγεί όλη την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις αστικές μεταφορές και για τα ταξί. Αυτό δε μπορεί να συνεχιστεί. Καταλαβαίνετε  ποιοι έχουν την ευθύνη.
Γνωρίζουμε όλοι ποιοι έχουν τοποθετηθεί δημόσια υπέρ της Uber και πραγματικά παρακαλούμε να μας πουν το γιατί έχουν τοποθετηθεί υπέρ της Uber, για να το καταλάβουμε κι εμείς. Και  αν έχει η Uber μια καλύτερη, αν θέλετε, δραστηριότητα απ’ αυτή που έχουν τα ταξί, να βάλουμε και τα ταξί να κάνουν ίδια.
Δηλαδή να μην πληρώνουν και τα ταξί Εφορία, να μην πληρώνουν και τα ταξί και οι αυτοκινητιστές Ασφαλιστικά Ταμεία, να μη συμμετέχουν σε τίποτε από τα βάρη που έχουν πέσει στον ελληνικό λαό και να δούμε πώς θα πάμε μετά. Επειδή είναι και κήνσορες αυτοί που τους υπερασπίζονται, την Uber, για όλα τα κακά που έχουν φέρει στην ελληνική κοινωνία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ γι’ αυτή τη συζήτηση. Θα κατέβετε σήμερα ή θα έρθετε αύριο στο Ηράκλειο;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα θα έρθω στο Ηράκλειο γιατί αυτές οι συζητήσεις δε μπορούν να γίνουν σε μια ώρα με τους αρμόδιους Υπουργούς. Πρέπει να υπάρχουν συναντήσεις με πολλούς φορείς και να γίνει ο απαραίτητος διάλογος, η απαραίτητη διαβούλευση για να αποδώσει και το συνέδριο αυτά που πραγματικά θέλουμε ν’ αποδώσει. Δεν είναι προσχηματικό, είναι πραγματικό.


 

Εκτύπωση

image

Θέματα Ενδιαφέροντος


Αναλυτική παρουσίαση κάθε διαδικασίας χορήγησης ¶δειας Οδήγησης
Αναλυτική παρουσίαση κάθε διαδικασίας έκδοσης ¶δειας Κυκλοφορίας